Betalen per klik (PPC) strategieën.

PPC, of pay-per-click, adverteren is een andere advertentie strategie waarmee je zichtbaarheid kunt krijgen in zoekmachines zoals Google en Bing. PPC-advertenties werken op een biedsysteem. Je begint met het selecteren van een doel zoekwoord waarvoor je wilt weergeven, en besluit vervolgens hoeveel je bereid bent te betalen telkens wanneer iemand op die advertentie klikt.

Wanneer de veiling voor een bepaald zoekwoord wint, wordt de advertentie weergegeven in de zoekresultaten wanneer iemand naar jouw doel zoekwoord zoekt.

Het beste van PPC-advertenties is dat je alleen betaalt wanneer iemand op jouw advertentie klikt – en niet alleen voor advertentieruimte. Dit maakt het een uiterst kosteneffectief advertentiemodel dat voor elk budget kan werken.

Google AdWords is de eigen software van Google waarmee je elk aspect van jouw PPC-campagne kunt volgen, van jouw biedingen tot de weergave van de advertenties, tot klikken en concurrentie.

Op welke zoekmachines moet je je concentreren?

 Je vraagt je misschien af welke zoekmachines zich het beste lenen voor zoekmachine marketing adverteren, en de waarheid is dat ze allemaal waardevol verkeer naar het bedrijf kunnen brengen. Er zijn er echter een paar die beter werken dan andere, puur op basis van het aantal zoekopdrachten dat ze per dag ontvangen.

Google staat bovenaan de lijst met 4,4 miljard zoekopdrachten per dag. Daarom is het de meest voorkomende zoekmachine waarop marketeers zich kunnen concentreren. Bing krijgt het op een na hoogste aantal zoekopdrachten, met meer dan 8 miljoen per dag, en Yahoo komt op de derde plaats met meer dan 5 miljoen.

Meestal beschouwen we Google als de belangrijkste zoekmachine voor zoekmachinemarketing, maar het is een goed idee om ook naar anderen te kijken – om twee belangrijke redenen.

1. Meer mogelijkheden

Een van de belangrijkste redenen om zoekmachine marketing op zowel Google als Bing te gebruiken, is simpelweg omdat het het voor een groter publiek brengt. Het is onwaarschijnlijk dat een gebruiker dezelfde zoekopdracht zou uitvoeren op zowel Google als Bing, wat betekent dat als je zich alleen op het ene richt, je de kans misloopt om gebruikers te bereiken die op het andere zoeken.

Door zowel Google als Bing onderdeel te maken van jouw strategie, kun je jouw bedrijf in beide promoten en de bekendheid van uw bedrijf bijna verdubbelen.

2. Zoekwedstrijd

Eerder vertelden we al dat Google AdWords advertenties plaatst op basis van zowel zoekwoorden als biedingen. Maar met zoveel adverteerders die strijden om ruimte, is er veel concurrentie om zoekwoorden – en als gevolg daarvan concurrerender biedingen.